30 oktober 2023
Hållbar Interiör har introducerat en ny logotyp, framtagen av den grafiska formgivaren Jan Møller. Genom att särskilt framhäva projektets mjuka värden har logotypen utformats för att inte bara vara en visuell representation, utan också en kraftfull symbol för projektets kärnvärden och vision. Det finns inte någon annan miljömärkning för insidan av lokaler, själva interiören, och det är därför av avgörande betydelse för branschen att Hållbar Interiör får det genomslag som behövs för att göra en verklig skillnad i samhället och för den gröna omställningen.
En ny logotyp har tagits fram för forskningsprojektet Hållbar interiör. Denna logotyp symboliserar inte bara en visuell förändring, utan representerar också projektets långsiktiga satsning inom hållbarhet och innovativ inredningsarkitektur. Även Hi certifieringen och det digitala verktyget HINT förses nu med sina egna nya distinkta logotyper. Dessa tre symboler förstärker projektets övergripande strategi och tydliggör våra olika beståndsdelar.
”Genom denna enhetliga design förmedlar varje logotyp inte bara sin individuella karaktär, utan stärker också den övergripande känslan och innebörden som vi strävar efter att förankra i projektet”, förklarar Jan Møller, grafisk formgivare.

”En välutformad logotyp fungerar som en visuell ambassadör för ett projekt. Den har förmågan att på ett ögonblick förmedla komplexa idéer och värderingar. En logotyp skapar ett starkt första intryck, förmedlar känslor och etablerar en stark koppling till målgruppen. Den fångar essensen av projektet och återspeglar dess identitet på ett övertygande sätt. En logotyp är nyckeln till varumärkesigenkänning och spelar en viktig och kraftfull roll i projektets kommunikationsstrategi”, säger Jan Møller, grafisk formgivare.
Bakom utvecklingen de nya logotyperna står Jan Møller, en skicklig grafisk formgivare med omfattande erfarenhet och en imponerande portfölj som vittnar om en framgångsrik karriär inom branschen. Han menar att Hållbar Interiör har en betydande roll i samhället och för framtiden. ”Jag är glad över att få möjligheten att engagera mig för att aktivt bidra till projektets fortsatta utveckling. Hållbar Interiör är ett samverkansprojekt och det känns fantastiskt bra att delta i arbetet med min kompetens inom grafisk formgivning”, säger Jan.
Jan har lagt tonvikt vid att varje logotyp inte bara speglar helheten utan även de subtila värden som definierar projektet. De skarpa linjerna i HI-logotypen har varsamt mjukats upp, och samma genomtänkta designprinciper återspeglas i HINT– och Hi certifieringslogotypen. Jan betonar att stolen har en stark symbolisk innebörd och denna ikon har smidigt integrerats i de övriga två symbolerna. ”Genom denna enhetliga design förmedlar varje logotyp inte bara sin individuella karaktär, utan stärker också den övergripande känslan och innebörden som vi strävar efter att förankra i projektet”, förklarar Jan.
Det är viktigt att Hållbar Interiör som varumärke når igenom mediebruset och tydligt kommunicerar projektets unika vägledande position. Dessa logotyper integreras nu i projektets visuella identitet och ska kommunicera vår passion för hållbarhet och inredningsarkitektur.
”En välutformad logotyp fungerar som en visuell ambassadör för ett projekt. Den har förmågan att på ett ögonblick förmedla komplexa idéer och värderingar. En logotyp skapar ett starkt första intryck, förmedlar känslor och etablerar en stark koppling till målgruppen. Den fångar essensen av projektet och återspeglar dess identitet på ett övertygande sätt. En logotyp är nyckeln till varumärkesigenkänning och spelar en viktig och kraftfull roll i projektets kommunikationsstrategi.”, säger Jan Møller.
Jan Møllers mjuka linjer har även integrerats som en central del av den digitala användarupplevelsen i den kommande versionen av det digitala verktyget Hint. Den första fullständiga versionen av verktyget Hint förväntas bli tillgänglig våren 2024.

Foto: Jan Møller.
Fotograf: Niklas Palmklint.
